Senaste nytt från oss och Folkhälsomyndigheten gällande rekommendationer angående idrott och träningsanläggningar med anledning av covid-19

 

Välkommen att träna med oss på KMTi, vi håller öppet som vanligt!

Tillsammans fortsätter vi att vara fysiskt aktiva!

Vi har ett stort och variationsrikt gruppträningsutbud och nu har stora delar av vårens schema flyttat utomhus. Utomhuspassen varierar och de kommande veckorna kan du testa bland annat Boot Camp, Tabata, Shape Express, Skidgångsträning, Outdoorcamp, Backintervaller, FXC och Core Boll.

Vi kommer att hålla öppet och köra gruppass även i Påsk!

Är du inte medlem på KMTi än?
Välkommen på en fri Provträningsvecka!

För att minska smittspridning av Covid-19 och för att hålla vår träningsmiljö så säker som möjligt har vi vidtagit följande åtgärder på KMTi.

  • Ökad städfrekvens samt fler möjligheter att rengöra använd träningsutrustning efter pass och individuell träning.
  • Fler stationer för handsprit.
  • Antalet platser på gruppträningspassen har minskat för att varje deltagare ska få mer utrymme.
  • Minskade moment med närkontakt och övningar där man delar på träningsutrusning.
  • Flera gruppträningspass hålls utomhus. Vid kraftigare nederbörd kan detta förändras.
  • All personal som känner sjukdomssymptom ska stanna hemma. Detta kan ibland innebära snabba ändringar i gruppträningsschemat och vi hoppas att ni har förståelse för det.
  • 60+ pass utgår tills vidare. Vi är rädda om er och ser fram emot att starta upp er träning igen när det är tryggt!

Till dig som är medlem på KMTi:

  • Stanna hemma om du känner sjukdomssymptom och kurera dig alltid i två dagar extra när du varit sjuk.
  • Är du frisk så är du välkommen till oss precis som vanligt och vi uppmuntrar till extra handtvätt både före och efter din träning samt att du rengör din träningsutrustning efter dig.
  • Vi uppmuntrar alla som har möjlighet att byta om och duscha hemma.
  • Håll avstånd till varandra.

 

Regeringen har på Folkhälsomyndighetens rekommendationer tillfälligt förbjudit allmänna sammankomster och offentliga tillställningar över 50 personer. Arrangemang med färre deltagare får genomföras, men bör utföras på ett sätt som minimerar risken för smittspridning.

Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta, anser Folkhälsomyndigheten. 

Däremot kan aktiviteterna behöva anpassas för att minimera riskerna för smittspridning.

Folkhälsomyndigheten har skickat nedanstående information till Riksidrottsförbundet:

Generella råd

  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
  • Personer över 70 år bör undvika offentliga miljöer och minska sociala kontakter och ska därför inte delta i gruppaktiviteter inomhus.
  • Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
  • Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Se till att det finns möjlighet att torka av utrustning som används av flera, exempelvis gymutrustning, efter varje persons användning.
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.
  • Undvik trängsel t.ex. vid insläpp av publik på läktare och vid försäljning.

Inomhusaktiviteter

  • Begränsa om möjligt antalet deltagare i aktiviteterna.
  • Se till att det finns tydlig skyltning av råden om att stanna hemma vid sjukdom och att ha god handhygien.
  • Städa oftare toaletter och ytor som många tar i.

Utomhusaktiviteter

  • Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk.

Aktiviteter för äldre

  • Det är viktigt för hälsan att äldre fortsätter röra sig trots uppmaningen om social distansering. Fysisk aktivitet och promenader utomhus rekommenderas.

Cuper, tävlingar och matcher

  • Överväg att ställa in om det innebär deltagande från andra länder eller andra delar av Sverige. Lokala arrangemang kan genomföras som vanligt.
  • Arrangören av verksamheten ska ta hänsyn till råden ovan samt göra en riskbedömning

KMTi följer och anpassar verksamheten efter myndigheternas råd!

Vi är rädda om er!

Folkhälsomyndigheten uppmanar människor med symtom, även milda, att undvika sociala kontakter för att inte smitta andra. Du som är över 70 år uppmanas också att begränsa dina kontakter med andra människor så långt som möjligt under en tid framöver. Det gäller även om du känner dig frisk. Av den anledningen så har vi valt att från 18/3 2020 och framåt, tills nya direktiv kommer, låta alla 60+ pass utgå. Vi vill inte uppmuntra till något som kan innebära en risk för er. På sikt kommer passen naturligtvis att återinföras. Exakt när det blir återstår att se, vi jobbar för att hålla er uppdaterade.

Vi på KMTi förespråkar god hälsa och vill därför uppmuntra till fysisk aktivitet för alla som är friska och fria från förkylningssymptom/infektion i luftvägarna. Vi följer utvecklingen av covid-19 och folkhälsomyndighetens anvisningar. Tills vidare kommer vi att fortsätta erbjuda gruppträningspass på KMTi så länge som vi inte får andra direktiv. Vårens gruppträningsschema kommer av föreliggande situation därför att fortskrida men reduceras något och antalet platser per pass likaså.  Instruktörer tar ansvar för att minska smittspridning. Det innebär att de vid förkylningssymptom, utlandsresor resor, eller annan misstanke om kontakt med Coronavirus måste stanna hemma under en tid. Det kan därför ske snabba ändringar i schemat och bli inställda pass. Vi hoppas att ni har förståelse för detta.

Vi kommer att redan från denna vecka starta med utomhuspass i friska luften. Vilken tur att våren är på ingång 😊

Ta hand om er och varandra!

Välkommen att träna hos oss och:

  • Stanna hemma om du har symptom på covid-19.
  • Tvätta händerna med tvål och vatten både innan och efter träning.
  • Håll gott avstånd till dina träningskompisar.
  • Vi hjälps åt genom att var och en torkar av träningsredskap och maskiner efter användning.
    (Ytdesinfektion och pappershanddukar finns i salarna)
  • Följ oss gärna på sociala medier för träningstips och träningspass som du kan göra hemma och utomhus.

Har du frågor gällande ditt abonnemang kontakta vår medlemsutvecklare Susanne Björkegren på susanne@kmti.se

Viktig information från KMTi Företagshälsa om Corona, Covid19

Allmänna råd till alla våra medlemmar och besökare.
Informationen är tagen ifrån Folkhälsomyndigheten.
De bedömer idag risken för att smittas i Sverige till mycket hög.

Ni som nyligen vistats utomlands där smittspridning pågår, som dessutom uppvisar symtom med hosta, feber eller andningspåverkan bör kontakta vården via 1177.

Allmän information ges framförallt via 113 13.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

https://www.regionvarmland.se/vardgivarwebben/vard-och-behandling/smittskydd-varmland/Sjukdomar/Coronavirus/

För övrigt gäller god handhygien, tvätta noggrant händerna efter att ha vistats i allmänna lokaler, efter inköp/handling, före måltider, mathantering och efter toalettbesök. Undvik dessutom att pilla dig i mun och näsa med händerna. Hosta och nys i armvecket, eller i pappersnäsduk.

Undvik att ha närkontakt i onödan med personer som vistats i områden där smittspridningen varit stor. Håll gärna avstånd på 1-2 meter. Inkubationstid för att utveckla symtom är 2-14 dagar.

Stanna hemma ifrån arbetet om du är sjuk. Har du varit i kontakt med personer som vistats på platser där smittspridningen är stor och själv får besvär med hosta, feber och andningspåverkan, kontakta 1177 för vidare rådgivning.

KMTi Företagshälsa/ Företagsläkare Johan Kautto.